Prezentarea ediției a 14-a a One World Romania

One World Romania #14 va aborda în mod frontal chestiunea poziției femeii în fața și în spatele aparatului care i-a modelat și i-a deformat imaginea în mod dramatic, dar care i-a și folosit deseori drept instrument de eliberare: camera de filmat.
  
Femeile au fost întotdeauna foarte prezente în selecțiile anilor precedenți, dar în 2021 alegem să subliniem modul în care ele depășesc statutul schematic în care le închid adesea narațiunile tradiționale și reușesc să-și formuleze propriile versiuni despre aceste subiecte, inspirate din experiența lor directă a inechității, marginalizării și subreprezentării.
 
Majoritatea filmelor incluse în selecția din acest an au fost realizate de femei, ceea ce e doar parțial intenționat: există, de decenii bune, mult mai multe realizatoare de filme documentare decât de filme de ficțiune. De ce formatul de film documentar a fost unul în care femeile au putut să activeze mai bine? Care au fost și care sunt condițiile care le-au predispus să facă mai degrabă o carieră pe acest teren, iar nu pe cel al ficțiunii, în continuare dominat de bărbați? Acestea sunt câteva din întrebările la care selecția de filme din acest an, dar și numeroasele dezbateri și evenimente speciale vor încerca să răspundă.

Seria de vizualuri ale ediției, realizată de Maria Drăghici, pornește de la imagini din filmografia impresionantă a cineastei germane Ulrike Ottinger, căreia îi dedicăm principala retrospectivă a festivalului. De asemenea, celebrarea luptelor feministe de ieri și de astăzi va fi ocazia atât de a face cunoscută activitatea militantă a marii actrițe Delphine Seyrig și a Centrului Simone de Beauvoir, pe care l-a creat alături de Carole Roussopoulos și de Ioana Wieder, cât și de a revizita filmografia cineastei cehoslovace Věra Chytilova.
     
Dar ca în fiecare an, One World Romania își propune și să facă un tur de orizont al celor mai remarcabile eforturi din domeniul filmului documentar contemporan. Competiția festivalului va cuprinde nouă dintre cele mai incitante filme ale selecției, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesioniști din industria internațională de film și celălalt din liceeni din toată țara. 

Vom regăsi, de asemenea, secțiunile de acum clasice dedicate justiției, imigranților și refugiaților din întreaga lume. Proveniența geografică variată (din Martinica până în largul Papuei Noua Guinee, trecând prin Statele Unite ale Americii, Argentina, Orientul Mijlociu, România și Rusia) și plaja temporală amplă (din toiul Războiului Rece până astăzi) pe care o acoperă filmele din secțiunea Când tancurile plâng în locul nostru ne arată că pacea și democrația care domnesc într-o parte a lumii nu doar că nu sunt niciodată garantate, ci și că ele nu ar trebui să acționeze ca un anestezic al empatiei și interesului nostru față de cei mai puțin privilegiați. Filmele din secțiunea O lume cu toată lumea fac pariul de a ne demonstra că marginea și centrul sunt noțiuni care depind în întregime de poziția în care se află privitorul: este îndeajuns un pas deoparte pentru a îmbrățișa o cu totul altă perspectivă. Criza refugiaților, prelungită și acutizată de noul context global instituit de pandemie, este subiectul secțiunii Nicăieri nu-i ca acasă!, în cadrul căreia cinemaul, transformat în armă de contraatac, se face portavoce pentru poveștile nespuse din spatele acestor oameni.

Nu în ultimul rând, ediția a 14-a a festivalului propune și două dintre cele mai recente producții românești, proaspătul premiat de la Berlin, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, în regia lui Radu Jude, și o premieră internațională, „Certitudinea probabilităților”, debutul în lungmetraj documentar al Ralucăi Durbacă. Patru scurtmetraje studențești rezultate în urma proiectului Fă un film cu un refugiat”, coordonat de cineastele Adina Pintilie, Ivana Mladenovic și Vanina Vignal și derulat în ultimii doi ani, în colaborare cu UNHCR România, vor fi, de asemenea, prezentate în cadrul unui eveniment special. Iar istoria națională a documentarului va fi reprezentată prin șase proiecții din ciclul dedicat de Cineclubul OWR revizitării unora dintre cei mai importanți cineaști ai genului în România: Paul Călinescu, Jean Mihail, Ada Pistiner, Florica Holban sau scriitorii Geo Bogza, Nina Cassian și Radu Cosașu. Finalizarea ediției a 4-a a Programului Civil Society Pitch (2020-2021), dedicat dezvoltării de proiecte documentare bazate pe colaborarea între cineaști și ONG-uri, și lansarea noului sezon al programului de distribuție alternativă de filme documentare Kinedok vor întregi ediția.
 
Cel mai mult ne bucură că putem să ne reîntâlnim, după atâtea luni, în săli de cinematograf și în alte spații în aer liber, pentru a trăi împreună experiența festivalului. Dacă ratați unele dintre filme sau dacă nu sunteți în București în perioada desfășurării festivalului veți avea ocazia să recuperați o parte importantă a selecției în mediul online, de oriunde din țară, între 21 și 27 iunie 2021.





SPONSOR PRINCIPAL: Kaufland
SUSȚINUT DE: Raiffeisen Bank
PARTENER LOGISTIC: DHL
BILETE PRIN: Eventbook
PARTENER DE MOBILITATE: BlackCab
PARTENER DE MONITORIZARE: mediaTRUST
FESTIVALUL A FOST FONDAT ÎN 2008 DE: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com