SECȚIUNI FILME

10
TRENDSETTERS
6 filme
TRENDSETTERS

DESCRIEREA SECȚIUNII

TRENDSETTERS


Într-o societate a spectacolului precum cea în care trăim, maeștrii nu sunt întotdeauna cei mai cunoscuți de marele public, ci aceia care mânuiesc cu cea mai mare îndemânare limbajul artei pe care o exersează și cei care o împing neîncetat spre noi teritorii.

La One World Romania #13 prezentăm cinci filme realizate de cinci dintre cineaștii cei mai importanți ai lumii. Știm, poate de unii dintre ei nu ați auzit vorbindu-se prea mult în România - pentru că au realizat exclusiv documentare, nu au ajuns poate în Competiția de la Cannes și pentru că azi prea mulți critici de cinema se ghidează exclusiv după selecțiile principale (mainstream) ale marilor festivaluri și ale ceremoniilor majore de premiere, nu au ajuns - decât rar - nici în topurile colective de final de an ale breslei. 

Cu toate astea, sunt cinci dintre cineaștii cei mai respectați în rândul profesioniștilor interesați de filmul documentar/experimental și, pentru noi, la One World Romania, înseamnă mult că au acceptat să își prezinte filmele în cadrul festivalului și - cu excepția lui Loznitsa - să și participe personal la proiecțiile din București.


Thomas Heise este un documentarist german născut în Germania de Est și ale cărui filme au fost sistematic interzise până la căderea zidului Berlinului - ulterior, el și-a concentrat atenția asupra repercusiunilor reunificării Germaniei la nivel individual, familial și regional. Anul acesta, el vine la One World Romania cu cel mai recent film al său, intitulat „Heimat e un spațiu în timp”, un amplu eseu în care meditează, prin prisma propriei sale genealogii, asupra devenirii Germaniei în ultimul secol. Prin acest film monumental, care îmbină fragmente din jurnale, scrisori de familie, fotografii de epocă și filmări actuale, Heise explorează cu subtilitate tematici precum trauma, trecerea timpului și modul în care trecutul se moștenește din generație în generație.


Mariana Otero se remarcă prin coerența angajamentului social, fiecare film al său abordând o nouă fațetă a inegalităților constitutive ale societăților contemporane și propunând invariabil empatia și solidaritatea ca remedii. La One World Romania, va fi parte din juriul format din profesioniști care va evalua filmele din Competiția Internațională și va prezenta, de asemenea, filmul „Istoria unei priviri”, o biografie a fotografului Gilles Caron. Mariana Otero se apleacă asupra muncii lui, formată din câteva mii de fotografii, serii de negative ce recompun evenimente esențiale din istoria secolului al XX-lea: Războiul de Șase Zile, ardentul mai ’68, conflictele din Irlanda de Nord sau războiul din Vietnam. Analizând imaginile, descoperim odată cu ea omul din spatele figurii de fotograf-vedetă al celor mai mari reviste.


Claire Simon este deja o figură familiară pentru publicul OWR, care a avut oportunitatea să-i descopere filmele la Cineclubul de anul trecut. Simon revine la festival cu un film-fluviu, „Satul”, cu o durată de peste opt ore și împărțit în zece episoade. Satul din titlu este Lussas, care ar fi rămas doar unul dintre cătunele pitorești ale Franței, dacă Jean-Marie Barbe, originar din localitate, nu ar fi avut ideea de a-l transforma într-un centru de reflecție al documentariștilor din întreaga țară. În timp, avea să devină tot mai important pentru cineaști și pentru cinefili, deopotrivă, atrăgând mii de spectatori în timpul festivalului anual care se desfășoară aici. Cineasta ne invită să intrăm în intimitatea echipei coordonate de Barbe, să asistăm la succesele de etapă, dar și la deziluziile și eșecurile traversate în demersul lor temerar.


Filmografia lui Abbas Fahdel, membru al Juriului OWR în acest an, se află sub semnul rădăcinilor irakiene ale regizorului, care și-a părăsit țara de origine la 18 ani pentru a studia cinematografia la Sorbona. De atunci, fiecare documentar pe care l-a regizat este un omagiu închinat celor care, precum conaționalii săi, fac față zi de zi adversității, războiului și sărăciei. În filmul său cel mai recent, „Pâine amară”, Fahdel alege să prezinte viața cotidiană dintr-o tabără de refugiați din Liban și ne amintește că violența insidioasă a privațiunilor, a umilințelor, a lipsei de speranță depășește granițele unei țări în conflict și se răspândește oriunde aceștia își poartă pașii. 


Numele lui Sergei Loznitsa este asociat atât cu genul ficțional, cât și cu cel documentar, în care regizorul ucrainean analizează impactul moștenirii regimului sovietic asupra națiunilor și indivizilor care s-au aflat sub dominația lui. În noul său film, „Funeralii de stat”, acesta disecă aspectul ritualistic și spectacular al istoriei care reiese din imaginile oficiale ale înmormântării lui Stalin. Evenimentul a rămas în istorie nu numai datorită grandorii, ci și pentru că, în esență, vorbește despre mecanismul fricii, despre felul cum fantoma stalinismului a stăruit în lume multă vreme după dispariția celui care l-a instaurat.

Sponsor principal: Kaufland
Bilete prin: Eventbook
Partener de mobilitate: Autonom
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com