SECȚIUNI FILME

4
GIRLS JUST WANNA HAVE FUNDAMENTAL RIGHTS
3 filme
GIRLS JUST WANNA HAVE FUNDAMENTAL RIGHTS

DESCRIEREA SECȚIUNII

GIRLS JUST WANNA HAVE FUNDAMENTAL RIGHTS


Și anul acesta, am primit multe filme în centrul cărora se află femei incredibil de puternice. La fel ca și în ediția precedentă, cele trei filme din această secțiune sunt realizate de trei femei, ca și cum bărbații nu ar îndrăzni să facă filme despre femei, sau ca și cum femeile nu ar avea destulă încredere în bărbați pentru a-i lăsa să le filmeze. Dacă ne uităm la filmele cuprinse în celelalte secțiuni ale festivalului și la filme făcute cu/despre femei, doar unul este realizat de un bărbat și încă unul de un duo regizoral bărbat-femeie. Ar putea asta să însemne că femeile se tem că bărbații nu s-ar pricepe să le filmeze într-o manieră complexă și empatică? Sau că pe bărbați nu-i interesează să facă filme despre femei? Acestea nu sunt decât niște întrebări la care ar trebui cu toții să medităm.

La o privire mai atentă asupra selecției OWR din acest an de filme produse în 2018-2019, 15 au fost regizate de femei, 20 de bărbați și 3 dintre ele au fost co-regizate de către un bărbat și o femeie. În secțiunea Roma (cuprinzând filme realizate între 1957 și 2019), unul singur a fost regizat de o femeie, altul fiind co-regizat de un bărbat și o femeie. Toate celelalte au fost regizate de bărbați. Programele noastre retrospective sunt împărțite în mod egal între filme de Ross McElwee și filme de Chantal Akerman, un principiu pe care vom încerca să-l respectăm an de an de acum înainte. Așadar, nu am reușit să atingem proporția ideală de 50/50, căci nu asta am urmărit neapărat - nu am făcut decât să ascultăm de propriul nostru entuziasm în materie de stiluri cinematografice cât mai personale, în speranța că multe filme vor fi fost făcute de femei -, dar nu suntem departe. Ne-am descurcat mai bine decât selecția de la Cannes unde sunt preponderent incluse filme realizate de bărbați și aproape la fel de bine ca Berlinalele, un festival extrem de racordat la sensibilitatea cineastelor într-o lume cu o pluralitate de puncte de vedere (spre deosebire de o lume văzută, ca dintotdeauna, doar din unghiul bărbaților).

În primul film din secțiune, regizoarea Alexe Poukine ne îndeamnă să reflectăm asupra violului așa cum rar am mai avut ocazia în trecut. Ce fel de acte pot fi înglobate în aria semantică a acestui cuvânt? De la ce punct încolo putem numi o acțiune abuzivă „viol”? Se întâmplă mult mai des decât ne-am putea imagina - se poate întâmpla chiar și într-o relație „plină de iubire”. Acest film ne pune pe toți - femei, bărbați, victime ale violurilor și violatori laolaltă - pe gânduri. În cel de-al doilea film, Yoon Sung-A ne învață cum să nu mai stigmatizăm femeile (de data aceasta, filipineze) care își părăsesc țara pentru a asigura un trai mai bun familiilor lor. Aplecându-se asupra pregătirii psihologice primite de acestea, filmul ne face să înțelegem că sunt conștiente de riscurile asumate, că preparatorii le avertizează în legătură cu o serie de situații abuzive și le sfătuiesc cum le-ar putea evita. Prin intermediul acestui proces, ajungem să simțim și să înțelegem situațiile dificile cu care aceste femei se confruntă acasă și, deci, prețul pe care sunt dispuse să îl plătească. În cel de-al treilea film, Irene Lusztig ne face să ne cufundăm în mai multe scrisori adresate de niște femei, cu 40 de ani în urmă, unei reviste ce nu le-a publicat niciodată, arătându-ne cât de invizibile erau femeile în acele vremuri și întrebând, implicit, cât de invizibile sunt încă, ținând cont de conținutul scrisorilor acestor femei de atunci, care ar putea cu ușurință rămâne valabil și în ziua de azi. Nimic fundamental nu s-a schimbat. Din acest motiv, cineasta a ales ca scrisorile să fie citite în prezent de către femei stând în dreptul propriei case. Iar rezultatul este magistral! (de Vanina Vignal)

Toate filmele din secțiunea

GIRLS JUST WANNA HAVE FUNDAMENTAL RIGHTS


Sponsor principal: Kaufland
Partener de mobilitate: Autonom
Bilete prin: Eventbook
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com