SECȚIUNI FILME

8
RETROSPECTIVA CHANTAL AKERMAN
9 filme
RETROSPECTIVA CHANTAL AKERMAN

DESCRIEREA SECȚIUNII

RETROSPECTIVA CHANTAL AKERMAN


Chantal Akerman e una din figurile esențiale ale cinemaului modernist. Și-a negat mereu apartenența la feminism, refuzând să gândească cinemaul și femeia în termeni de categorii și mișcări teoretice, însă filmele ei poartă fără niciun dubiu amprenta unui interes arzător pentru geografiile feminine în toate formele lor. Feminismul său e radical tocmai prin absența politicilor feministe, prin simplitatea de a fi doar o femeie care face filme.
 
Retrospectiva noastră acoperă toate marile etape și marile filme ale cineastei: fie că vorbim de primele scurtmetraje, despre debut și filmele care au consacrat-o sau despre documentarele din anii mai târzii. În „Saute ma ville”, Akerman se închide într-o bucătărie pentru ca apoi să distrugă sistematic tot mitul ordinii domestice, făcând praf vesela și niște tigăi, un joc adolescentin care conține atât candoare, cât și răzvrătire împotriva așa-zisei „normalități”. În același siaj, „Je, tu, il, elle” este una din cele mai izbutite cronici de vârstă a explorărilor, în care tribulațiile plictisului sunt ambalate minuțios în structura lejeră a minimalismului din mizanscenă, în fragmentele de locuințe și singurătăți prin care se perindă regizoarea. „Jeanne Dielman...” este o capodoperă care le conține pe toate acestea, o denudare plină de răbdare a celor mai crude mecanisme domestice în care poate fi prinsă femeia. O femeie a cărei matrice este chiar figura maternă, întâlnită și reîntâlnită peste ani, cu nesfârșită candoare, în „No Home Movie”.

Dar, dincolo de nucleele feminității, remarcabilă e și reflexia lor în mediul dimprejur, în felul cum cineasta dezvoltă, de la film la film, o apetență pentru radiografierea lentă a spațiilor. Ceea ce face și atunci când se avântă în afara zonei de confort a interioarelor cunoscute. De pildă, în „News from Home”, scrisorile de acasă, citite pe nerăsuflate, se melanjează cu gălăgia infernală a New York-ului și cu peisajul urban al anilor `70, în timp ce în „La-bas”, regizoarea pornește un joc de-a v-ați ascunselea cu ea însăși și cu exteriorul, în gestul simplu de a filma lumea de la fereastra unui apartament din Tel Aviv. Totul fiind dublat de întoarcerea spre sine în meditația despre origini și despre demonul depresiei și al sinuciderii. Totuși, cel mai pregnant plonjeu în organicitatea spațiilor are loc în călătoria lui Akerman spre „Est”, de-a lungul fostei Cortine de Fier, de-a lungul scheletului fantomatic al tranziției și printre locuitorii acestui schelet, care fac cu mâna spectatorilor din viitor. „De l'autre côté” și „Sud” descriu terenuri încă și mai minate, spații unde dramele personale sunt înecate în noianul istoric al nedreptății sociale (intoleranță, ură, rasism etc.); fie că ajungem în sudul Statelor Unite sau la granița americano-mexicană, diverse conflicte etnice ies la suprafață, vechi de când lumea, dar încă arzând mocnit în cenușă.

Unele peste altele, cert e că merită din plin explorate lumile din filmele cineastei. Și, nu mai puțin important, merită explorate în prezența lui Claire Atherton, monteuza și cea mai apropiată colaboratoare a sa din ultimele decenii. Filmele ei nu ar fi fost aceleași fără contribuția lui Claire Atherton, iar venirea acesteia la București ne-o va aduce mai aproape, în ipostaza sa de imensă cineastă a ultimei jumătăți de secol, pe Chantal Akerman.

Sponsor principal: Kaufland
Bilete prin: Eventbook
Partener de mobilitate: Autonom
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com