SECȚIUNI FILME

3
Acasă în sălbăticie
7 filme
Acasă în sălbăticie

DESCRIEREA SECȚIUNII

Acasă în sălbăticie


În strânsă legătură cu secțiunea Corpul vânăt al planetei, care cuprinde filme ce se concentrează asupra mediului, se află această secțiune compusă din filme în care camera se îndreaptă spre „interior,” către sine, către om. Astfel, mediile transformate și devastate documentate de cineaștii din prima secțiune se oglindesc în chipurile personajelor ce bântuie filmele acestei secțiuni, formată exclusiv din portretele unor oameni ce au un singur lucru în comun: alienarea. 

 

În mod particular, filmele de aici surprind relații cu adevărat intime ce există sau se formează între cineaști și protagoniștii lor. Astfel, avem privilegiul de a pătrunde în universul familiar și tandru al relației frate-soră în filmul „Sunt liber”, în care realizatoarea Laure Portier își documentează fratele începând cu anii tumultuoși ai adolescenței marcate de delincvență juvenilă, ce culminează la maturitate cu o perioadă de rătăcire ca om al străzii, până când acesta își găsește locul într-un colț inedit al lumii. Filmul este o neobișnuită și fluidă colaborare între cei doi, granița dintre realizator și protagonist subțiindu-se până ce dispare cu desăvârșire, pe măsură ce camera se mută din mâinile Laurei (în prima parte a filmului), în cele ale fratelui său, în cea de a doua parte, când acesta se filmează din ce în ce mai mult singur. 

 

Alte relații emoționante între realizator și protagonist se formează spontan, chiar în procesul realizării filmului. Documentarul „În căutarea cailor” imortalizează începutul unei prietenii neobișnuite între regizor și un pescar care, după ce și-a pierdut parțial auzul în Războiul Bosniac, s-a autoexilat pe o insulă aproape pustie. În mod silmiar, în filmul „Ce va aduce vara” se înfiripă o relație care de data aceasta transcende timpul și spațiul, fiind mediată doar de o cameră second-hand cumpărată de regizorul argentinian Ignacio Ceroi. Memoria camerei ascunde o comoară: filmările de amator ale unui francez, realizate cu mulți ani în urmă, când acesta își părăsește țara natală pentru a începe o viață complet nouă în Camerun. 

 

Același context de intimitate și empatie se creează în filmul “Rugăciunile lui Delphine” și ne permite accesul la amintirile traumatice ale camerunezei Delphine, care se deschide în fața cineastei Rosine Mbakam, și îi povestește cum a fost forțată să se prostitueze în adolescență, dar și ce compromisuri a trebuit să facă pentru a scăpa de această situație și a ajunge o imigrantă măritată cu un bărbat alb în Belgia. Călătoria în aceste spații psihologice ascunse continuă și în „Idilă” unde întâlnim un veteran de război ce suferă de stres post-traumatic, dar și în ironicul „Bucolic” care e construit în jurul universului suspendat al unei mame și al fiicei ei, care trăiesc singure într-o zonă rurală și care, în ciuda unei aparențe de marginalitate, capătă proporții aproape mitice datorită spiritului lor de supraviețuire. Nu în ultimul rând, vizităm „918 nopți”, unde jurnalista Arantza Santesteban rememorează trecutul său de activistă implicată în mișcarea pentru independența Țării Bascilor, care pe de o parte îi aduce o acuzație de terorism și o condamnare la închisoare, pe de altă parte o transformă într-o eroină pentru comunitatea ei. Arantza meditează la identitatea sa, care nu se regăsește în nici una dintre cele două variante. 

 

Filmele acestei secțiuni sunt niște ode sensibile dedicate acestor personaje adesea marginalizate, izolate, înstrăinate, care suferă de diverse tulburări emoționale drept răspuns la stresul și traumele la care au fost expuși în mediile în care au trăit și de care se dezic sau încearcă să scape. Filmele îndrăznesc să pună sub semnul întrebării sistemele socio-politice pe care noi le-am construit, analizând care este impactul acestora asupra indivizilor și observând cum înseși structurile pe care le construim în numele binelui colectiv strivesc indivizii excluși din colectivitate. Dar pe lângă un portret al alienării, aceste filme surprind și un licăr de speranță, prin exemplele unor oameni care reușesc să se elibereze de jugul realității apăsătoare, adesea prin reîntoarcerea la un trai mai simplu în mijlocul naturii.


SPONSOR PRINCIPAL: Kaufland
SUSȚINUT DE: Raiffeisen Bank
ASIGURĂTOR OFICIAL: Groupama
BILETE PRIN: Eventbook
PARTENER DE MOBILITATE: BlackCab
MAȘINA FESTIVALULUI: Spark
COLECTĂM PENTRU RECICLARE CU:: Recicleta, Program Viitor Plus
PARTENER LOGISTIC: DHL
PARTENER DIGITAL: Canopy
PARTENER DE MONITORIZARE: mediaTRUST Romania
VĂZUT DE: Radio Guerrilla
FESTIVALUL A FOST FONDAT ÎN 2008 DE: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com