SECȚIUNI FILME

7
Originea speciilor - cum povestim istoria
7 filme
Originea speciilor - cum povestim istoria

DESCRIEREA SECȚIUNII

Originea speciilor - cum povestim istoria


Dorința omului de a consemna istoria a decurs în mod natural din nevoia de a înregistra fapte importante pe care nu le putem procesa în totalitate în decursul evenimentelor, dar pe care sperăm să le putem pătrunde mai târziu, dacă nu noi, măcar urmașii noștri. Consemnarea istoriei este în primul rând necesară pentru a compensa failibilitatea memoriei umane, ce distorsionează faptele, le triază, le comprimă și le reinterpretează. În aspirația noastră de a înregistra fidel realitatea, am construit diferite instrumente de consemnare a istoriei pe care le-am perfecționat de-a lungul anilor. Mai ales odată cu inventarea cinematografului, am crezut că am ajuns la un mod absolut de înregistrare a adevărului istoric, pentru că ce poate fi mai adevărat decât o imagine surprinsă chiar în momentul desfășurării unui eveniment? Și totuși, după mai bine de un secol de la acest punct de turnură și după realizarea a zeci de mii de filme, se pare că întrebările s-au înmulțit mai mult decât răspunsurile. Înainte de a ne întreba dacă cineva poate cunoaște istoria cu adevărat, ar trebui să ne întrebăm dacă cineva o poate documenta cu adevărat? Așa cum frumusețea este în ochii privitorului, la fel și istoria se află în mâinile celui care o consemnează și în vocea celui care o povestește. 

 

Mai mult decât istorii în sine, această secțiune investighează moduri de abordare a istoriei în filmul documentar, explorând o multitudine de practici ingenioase folosite de cineaști în încercarea lor de a se apropia de adevărul eluziv al trecutului și de a accesa realități istorice la care nu au putut fi prezenți.

 

Fie că este vorba despre fotografiile realizate de un regiment al armatei române în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și folosite de Radu Jude și Adrian Cioflâncă în documentarul-eseu „Amintiri de pe Frontul de Est”, fie că este vorba despre imagini mai recente, culese din arhivele haotice ale internetului precum cele din documentarele “de desktop”- „Detectivistică” - semnat de Chloé Galiber-Laine și „Mesaje în sticlă 1-2”, co-regizat de aceeași autoare alături de Kevin B. Lee, imaginile de arhivă vechi sau noi au reprezentat una dintre căile prin care cineaștii contemporani au putut accesa epoci apuse și culturi separate în timp și spațiu. Documentarele ce folosesc arhive sunt în sine de o diversitate covârșitoare, variind de la cele convenționale, la cele eseistice și personale precum cele menționate mai sus. 

 

Imersiunea într-o eră istorică se poate înfăptui și prin memoriile unui personaj care a fost martor la evenimente, cum se întâmplă în documentarul „Peisaje ale rezistenței”, unde ascultăm amintirile Sonjei, o luptătoare antifascistă din fosta Iugoslavie, și participăm vizual la o călătorie poetică prin spațiile în care s-a desfășurat trecutul ei dureros ce a purtat-o din țara natală până în lagărul de la Auschwitz. O abordare diferită găsim în eseul-hibrid „Bicentenar”, ce se joacă la limita dintre documentar și ficțiune, imaginile fiind atât de recontextualizate și reinterpretate prin sound design și montaj, încât își pierd valoarea de document și intră în sfera imaginarului, a simbolurilor și a ficțiunii. O altă metodă abordată în moduri diferite de cineaști este reconstituirea, pe care o regăsim în două filme din selecție, și anume „Țara”, în care, sub pretextul unui casting pentru un film istoric în satul bunicilor, regizorul Aleksey Lapin face o echilibristică delicată între ficțiune și documentar, făcându-ne să ne întrebăm mereu care dintre ele ascunde mai mult adevăr, și „Să spunem revoluție care este un film mult mai lipsit de rigori narative, ce îmbină reconstituirea cu performance-ul și muzica, debordând în cele din urmă într-un fel de poezie vizual-muzicală ce meditează și improvizează pe marginea istoriei, mai degrabă decât o înregistrează în mod direct.


SPONSOR PRINCIPAL: Kaufland
SUSȚINUT DE: Raiffeisen Bank
ASIGURĂTOR OFICIAL: Groupama
BILETE PRIN: Eventbook
PARTENER DE MOBILITATE: BlackCab
MAȘINA FESTIVALULUI: Spark
COLECTĂM PENTRU RECICLARE CU:: Recicleta, Program Viitor Plus
PARTENER LOGISTIC: DHL
PARTENER DIGITAL: Canopy
PARTENER DE MONITORIZARE: mediaTRUST Romania
VĂZUT DE: Radio Guerrilla
FESTIVALUL A FOST FONDAT ÎN 2008 DE: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com