SECȚIUNI FILME

5
Roadele muncii
4 filme
Roadele muncii

DESCRIEREA SECȚIUNII

Roadele muncii


Relațiile de muncă au suferit transformări majore în ultimii doi ani marcați de pandemie. Pierderea locurilor de muncă, introducerea conceptului de telemunca și lucrul de acasă au marcat definitiv psihologia oamenilor. Pentru că munca reprezintă o bună parte din viața noastră, am dedicat această secțiune documentarului care discută condițiile de muncă în diferite contexte socio-politice. Filmele acestei secțiuni explorează relația dintre diferite culturi, politici publice și climatul de muncă.

 

Poate nu există un document recent mai comprehensiv despre muncă decât documentarul de arhivă al lui Jean-Gabriel Périot, „Întoarcere la Reims (Fragmente)” - ce trasează transformările suferite de clasa muncitoare în Franța de la începutul anilor ‘50 până în prezent, trecând prin Al Doilea Război Mondial, mișcarea de emancipare femeilor, revoltele din Mai ‘68, și ajungând până la recenta mișcare a Vestelor Galbene, când eșecurile capitalismului devin din ce în ce mai evidente. De la o perspectivă istorică în Franța ne mutăm în China, o țară cunoscută pentru promovarea unui cult strict al muncii în rândul cetățenilor săi. În documentarul observațional „Crăciun fericit, Yiwu” asistăm la o ciocnire între nevoile clasei muncitoare și presiunile pieței, ce culminează într-un amestec contradictoriu și ironic de valori comuniste și capitaliste care se chinuie să conviețuiască. Privim muncitori chinezi înghesuiți, lucrând în condiții dificile în cele mai mari fabrici de podoabe de Crăciun menite să servească piața occidentală. Ironia sorții face ca aceste fabrici să se afle în China, o țară care nu sărbătorește Crăciunul.  

 

Rămânem în China și asistăm la o altă manifestare a aceleiași lupte între valori capitaliste și ideologie comunistă, între tradiție și modernitate, într-un film mult mai personal, „Tată”, ce surprinde conflictul dintre generațiile unei familii, chiar prin ochii unuia dintre membrii săi - regizorul Wei Deng. Intrăm direct în tensiunile mocnite, dar mereu prezente, dintre bunicul orb și fiul său - un om de afaceri ce se bucură de succes în dezvoltarea imobiliară. Pe lângă un portret extrem de complex de familie, filmul surprinde și felul în care patima succesului material poate corupe relațiile intime dintre copii și părinți. 

 

Tot un regim autoritar documentează și „Chermet”, de data aceasta în Rusia, unde urmărim o ocupație ilegală - aceea a traficului cu fier vechi, o mafie care, deși măruntă, nu este lipsită de lupte aprige de putere. Deși privim printr-o lupă îngustă doar trei personaje, alegerea regizorului Nikolay N. Viktorov de a se concentra asupra unei ocupații ilegale practicate de oameni care trăiesc la limita subzistenței spune multe despre contextul politic și economic al țării, micul univers violent, isteric și vicios al protagoniștilor fiind o copie miniaturală fidelă a sistemului deficient și corupt din care fac parte. 

 

Filmele acestei secțiuni analizează minuțios cum diferite sisteme economice și contexte social-politice au un impact direct asupra mentalității și a vieții cetățenilor, adesea demonstrând un contrast vădit între genul de munci la care aceștia aspiră și cele la care au acces.


SPONSOR PRINCIPAL: Kaufland
SUSȚINUT DE: Raiffeisen Bank
ASIGURĂTOR OFICIAL: Groupama
BILETE PRIN: Eventbook
PARTENER DE MOBILITATE: BlackCab
MAȘINA FESTIVALULUI: Spark
COLECTĂM PENTRU RECICLARE CU:: Recicleta, Program Viitor Plus
PARTENER LOGISTIC: DHL
PARTENER DIGITAL: Canopy
PARTENER DE MONITORIZARE: mediaTRUST Romania
VĂZUT DE: Radio Guerrilla
FESTIVALUL A FOST FONDAT ÎN 2008 DE: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com