Omul fără identitate - protagonistul OWR13

Omul fără identitate - protagonistul OWR13

22 februarie



Ediția a 13-a a Festivalului Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania se va desfășura între 21 și 30 august, la București, și va prezenta, prin intermediul filmelor, al dezbaterilor și al evenimentelor organizate cu această ocazie, realități actuale din toate colțurile lumii.

 

Dacă ediția din 2019 aniversa cei 30 de ani împliniți de la evenimentele din 1989, cea din 2020 va pune sub lupă libertatea mentalităților, domeniu unde nu au loc revoluții, ci doar evoluții lente, măsurate în decenii, uneori chiar în secole. La acest nivel, nicio bătălie nu este câștigată definitiv, așa cum ne-o demonstrează resurgențele regulate ale rasismului, antisemitismului sau xenofobiei.
 



Afișul ediției, realizat de Maria Draghici, după un concept al autoarei și al directorului artistic al festivalului, Andrei Rus, ilustrează caracterul evaziv al țapului ispășitor, reprezentat de orice minoritate, în funcție de contextul social și istoric ce îl produce. În centrul său se află Omul fără o identitate clară în mentalul majorității, în același timp urban și rural - pe scurt, străinul, minoritarul, marginea, periferia și tot ceea ce nu e inclus în acea majoritate. El poate fi asociat, în funcție de context, la fel de bine cu o persoană de etnie romă, cu o persoană homosexuală, cu o persoană săracă sau cu un refugiat sau imigrant. 

 

Fotografia pe baza căreia a fost construit vizualul a fost realizată cu intenția de a documenta performance-ul din 2008, „Cine este Andrei?”, al spreeagenten (Berlin, Germania), coordonat de Susanne Chrudina. Un alt document, mai recent, este suprapus acesteia, cu scopul de a revela o realitate imediată și cât se poate de relevantă pentru stadiul actual al rasismului în România. Rezultatele celor patru sondaje de opinie cuprinse în seria de afișe One World Romania 13 provin din cel mai recent raport al Centrului Național de Combatere a Discriminării, din anul 2018, și indică, pe de-o parte, o ameliorare comparativ cu stadiul rasismului din cercetările precedente, dar, în același timp, și că acesta continuă să marcheze societatea contemporană.
 

 

 


În cadrul festivalului vom aduce în atenția publicului nu doar discriminările de orice fel, ci și atitudinea noastră, a tuturor, față de Celălalt, facilitatea cu care acceptăm stereotipuri, fie ele și pozitive, în încercarea de a ne defini mai ușor propria identitate.



Sponsor principal: Kaufland
Bilete prin: Eventbook
Partener de mobilitate: Autonom
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh București

Some of the icons used in our website are from www.flaticon.com