Foto: „Babi Yar. Context’’, r. Sergueï Loznitsa (2021)
În această ediție am selecționat două documentare care au o relevanță directă pentru invazia rusă în Ucraina: Babi Yar. Context, și mai recentul Mr. Landsbergis. Ambele sunt filme de montaj, primul folosind exclusiv materiale de arhivă, cel de al doilea intercalând imaginile de arhivă cu mărturiile protagonistului evenimentelor - Mr. Vytautas Landsbergis - primul președinte lituanian după câștigarea independenței țării față de URSS. Filmele lui Loznitsa îți revelează mecanismele prezente în dinamici sociale care în momentul desfășurării faptelor par haotice, dar pe care regizorul le evocă spontan și cu cea mai mare ușurință prin inteligente alăturări de imagini. Ceea ce mulți istorici se străduiesc să explice în cuvinte, cineastul reușeste în imagini, adesea fără dialog. Chloé Galibert-Laîné și „desktop documentary”
Fimele cercetătoarei și cineastei franceze Chloé Galibert-Laîné poartă amprenta unei priviri analitice și personale în același timp, care se scufundă în subiectul investigat, îl descompune și îl studiază bucată cu bucată, până când reușește să deslușească procese, să extragă reguli și să extrapoleze teorii despre fenomene sociale pe baza unor comportamente individuale. Chloé arată cum poți face documentar fără să îți părăsești sufrageria, fiind una dintre cele mai originale și îndrăznețe reprezentante ale genului supranumit “desktop documentary”. Filmele sale folosesc materiale comune în era tehnologiei: imagini, comentarii și forumuri de pe internet, cu care suntem bombardați zi de zi într-un haos din care nu putem desluși nimic. Chloé însă se încăpățânează să facă ordine în această masă amorfă și haotică ce ne inundă ecranele zi de zi, și să extragă adevăruri despre fenomene sociologice și de psihologie socială, păstrând în același timp un ton personal. |